Er gaan geruchten in marketingland dat de beurs als marketing medium ingehaald is door online marketing. Er gaat een groot budget richting online marketing, maar veel bedrijven en zakenmensen waarderen de vakbeurs als medium nog hoog. Natuurlijk, de online marketing heeft invloed op offline activiteiten, deze veranderen hierdoor. Op deze manier is de beurs van vandaag, niet die van gisteren. Organisatoren van beurzen spelen in op de ontwikkelingen in de digitale wereld, maar zorgen ook voor nieuwe ideeën die je alleen op de beurs kunt verwezenlijken. In deze blog nemen we je mee langs een aantal originele ideeën voor je beursstand. Ook een beurswand, zoals bijvoorbeeld ontwikkeld door Beurswand.nl, is moeiteloos met in deze concepten in te passen.

Thuissfeer

Om klanten een goede ervaring van je producten te bieden, is het slim om een thuissfeer op te roepen. Dit kan heel goed met meubels. Zo voelen klanten zich helemaal op hun gemak en kunnen de producten in hun eigen huis visualiseren. Een bedrijf dat dit goed doet is IKEA, daar heb je echt het gevoel een slaap- of woonkamer binnen te lopen.

Actie en beloning

Mensen op de beurs willen voornamelijk kijken, maar sommigen vinden het erg leuk om iets actiefs te doen. Een gouden combinatie is een activiteit koppelen aan een beloning. Op deze manier associëren bezoekers van de beurs jouw bedrijf met iets actiefs en prettigs.

Vergaderruimte

Het is belangrijk om situaties te creëren die herkenbaar zijn, op deze manier kunnen bezoekers van de beurs beter visualiseren wat de diensten en producten voor hun kunnen betekenen. Niet alleen een residentiële ruimte na bootsen, is hiervoor geschikt, maar ook een vergaderruimte werkt effectief.

Leg mensen in de watten

Je kunt tal van dingen doen om mensen in de watten te leggen. Dit is een goede manier om mensen een positieve associatie bij je merk te geven. En dat is een van de belangrijkste aspecten van marketing en presentatie. Wat kun je doen? Bijvoorbeeld gratis dingen uitdelen, zoals drinken. Maar ook een massage of make-up sessie, is een goede manier om je potentiële klanten een goed gevoel te geven.

Interactieve beurswanden

Er is sinds de late jaren ’90 een ontwikkeling opgang gekomen, waarbij de digitale en de fysieke wereld steeds meer geïntegreerd werden. Toen was een continue internetverbinding nog een unicum, tegenwoordig is het standaard. Dit gegeven maakt het mogelijk om interactieve faciliteiten voor je beurswand te realiseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wandschermen waarop video’s, foto’s en tekst getoond worden.

Aandacht trekken, live muziek

Een beproefde manier om de aandacht op je te vestigen, is live muziek. Mensen worden erg aangetrokken door muziek en voelen zich er relaxt door. Een ontspannen bezoeker van je beursstand is eerder geneigd om de boodschap te vatten die je wilt uitzenden. Daarbij zorgt muziek er ook voor, dat deze boodschap beter onthouden wordt. Het goede gevoel blijft hangen en er wordt in de auto op weg naar huis nog even over nagepraat.

Een lichtplan

Vergeet niet een uitstekend lichtplan te bedenken voor je stand. Je kunt dit heel mooi combineren met opvallende vormen voor je beurstand of beurswand. Een goed lichtplan brengt de aantrekkelijke vormen naar voren. Verschillend kleuren roepen ook uiteenlopende emoties op. Het is bekend dat rood een actieve kleur is, terwijl blauw een kalmerende kleur is. Het mooiste is om de kleuren van je merk te gebruiken. Zo verwerk je je huisstijl in een ontwerp.

APP

Tot slot willen we je attenderen op de voordelen van een app. Natuurlijk is de beurs een entiteit op zich, een medium met unieke eigenschappen, maar een integratie met de digitale marketingwereld is echt een goed idee. Denk even aan het succes dat het Pokémon had, dat was een regelrechte hype. Natuurlijk is dat geen realistisch doel, maar deze techniek kan wel veel betekenen voor je bedrijf. We hebben het hierover augmented reality (AR) of in het Nederlands: toegevoegde realiteit (TG). TG is een beeld van de werkelijkheid waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Een QR-code wordt vaak gebruikt om bepaalde informatie in de computer of smartphone te brengen, door deze te scannen. Wanneer jij een app voor je beursstand ontwikkeld, kun je bezoekers op een zeer persoonlijke manier aanspreken en van informatie voorzien.

Conclusie

De beurs heeft anno nu zeker relevantie. Je kunt op een directe manier je potentiële klanten bereiken en hebt legio aan mogelijkheden om je verhaal te vertellen. Digitale marketing is goed te gebruiken voor de fysieke beursstand.